به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، بوئینگ مکس ۷۳۷ که زمانی پرفروش ترین هواپیمای آمریکا بود، پس از سقوط مرگبار همچنان زمینگیر است.
بوئینگ همچنان با بحرانی دست و پنجه نرم می کند که پس از دومین سقوط هواپیمای مکس در مارس سال گذشته آغاز شد. این هواپیما سازی اعلام کرد ماه گذشته تنها ۱۳ هواپیما به مشتریانش تحویل داده است. بویینگ در ژانویه سال گذشته سفارش ۴۵ هواپیما را ثبت کرد و ۴۶ هواپیما تحویل داد.
بیشتر مشتریان خطوط هوایی از سفارش جدید مکس ۷۳۷ اجتناب می کنند تا زمانی که ناظران اجازه پرواز دوباره به این هواپیما را بدهند. زمینگیر شدن این هواپیما ماهانه خسارتهای مالی هنگفتی برای بوئینگ دارد.
در همشهری آنلاین بیشتر بخوانید:
- نگرانی بوئینگ از تشدید تنش تجاری پکن و واشنگتن
- مشکل فنی بوئینگ ٧٣٧ مکس رفع شد؟
- اندونزی سفارش ۴۹ هواپیمای ۷۳۷ مکس را کنسل کرد
بوئینگ در ۲۰۱۹ بدترین سال خود را از نظر ثبت سفارش طی دهه ها تجربه کرد. این هواپیماسازی در کل سال ۲۰۱۹ درگیر بحران مکس ۷۳۷ بود که باعث متوقف شدن تولید این هواپیما برای اولین بار پس از بیست سال شد. دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی این شرکت هم در ماه دسامبر از سمت خود استعفا داد.
بدهی بوئینگ در ۲۰۱۹ به ۲۷.۳ میلیارد دلار رسید و همچنان رو به افزایش است چون این هواپیما سازی خسارت وارده به مشتریان و عرضه کنندگان خطوط هوایی را جبران می کند و همزمان با شکایت ها دادخواهی ها میجنگد و حقوق کارمندانش را می پردازد.
نظر شما